RT Journal Article SR Electronic A1 Bohdalková, Alena T1 Dvě neznámé barokní kresby ze sbírek Slezského zemského muzea v Opavě JF Průzkumy památek YR 2019 VO 26 IS 1 SP 127 OP 134 DO 10.56112/pp.2019.1.09 UL https://pruzkumypamatek.cz/artkey/prp-201901-0009.php AB Cíl článku spočívá v představení dvou dosud neznámých kreseb ze sbírek Slezského zemského muzea v Opavě. Hlavní snaha spočívá v určení autorství, časovém zařazení a začlenění obou kreseb do dobového kontextu. Na základě stylové analýzy a komparací se soudobou uměleckou produkcí je možné obě kresby spojit s tvorbou okolo poloviny 18. století. První z nich, kresba znázorňující Krista mezi anděly, spadá do tvorby malíře Josefa Winterhaldera ml., konkrétně do první poloviny 60. let 18. století. Hlavním inspiračním zdrojem se stal grafický list Victori Angelicae dant alimenta manus vytvořený moravským knihtiskařem a rytcem Franzem Antonem Meyerem a s největší pravděpodobností představuje cvičnou kresebnou studii mladého Winterhaldera. Naproti tomu letmá skica Anděla odkazuje ke kreslířské tvorbě vídeňského malíře Paula Trogera. Kresba nese prvky srovnatelné s jinými studiemi, které malíř vytvořil za svého italského studijního pobytu ve 20. letech 18. století. Stylem provedení opavská kresba nicméně neodkazuje k malíři samotnému, ale spíše k některému z jeho následovníků. Studie tak zřejmě vznikla na základě kopírování jednoho z Trogerových listů a nikoli podle původní sochařské realizace v římském kostele Santa Maria del Popolo provedené Ercolem Ferratou, kterou znázorňuje. V otázce autorství lze zmínit sochaře Josefa Winterhaldera st., jehož s Paulem Trogerem pojilo dlouholeté přátelství spolu s vášní pro vytváření kreseb. Nelze ale vyloučit ani jiného, dosud neurčeného Trogerova následovníka, jenž si ze studijních či estetických pohnutek kresebně zkopíroval jednu z Trogerových prací.