RT Journal Article SR Electronic A1 Bloch, Jiří A1 Hansová, Jarmila A1 Šnejd, Daniel T1 Stylizované mramorování dveří a dalších interiérových truhlářských prvků na příkladech dvou domů v Olšině a Hodňově JF Průzkumy památek YR 2019 VO 26 IS 2 SP 110 OP 118 DO 10.56112/pp.2019.2.08 UL https://pruzkumypamatek.cz/artkey/prp-201902-0008.php AB V usedlosti čp. 6 v Olšině se dochovaly vstupní dveře, dvířka vestavěné skříňky a dlouhá police na talíře, zdobené lidově pojatým iluzivním mramorováním v odstínech modré barvy. Stejný dekor je na interiérových dveřích z usedlosti čp. 16 v Hodňově, kde byly dveře s rovněž modrým, šablonovým dekorem. Nátěr je proveden temperou, fixovanou olejovým nátěrem, případně barvou na bázi olejového (fermežového) nátěru. Základ tvoří bledě modrý plošný nátěr, přičemž tvůrce se snažil navodit iluzi mramorování pomocí téměř geometrických či amorfních obrazců či poli vymezenými modrými a bílými linkami, které se na některých místech uplatňují v téměř pastózní formě. Nátěr je pouze v jedné vrstvě a nebyl obnovován, tudíž je zcela autentický. Tento dekor souvisí s módou malovaného nábytku, vrcholící v lidovém prostředí v polovině 18. století, jako tradice však přetrvává až do počátku 20. století. Nejbližší možnou předlohu pro výzdobu interiéru obou usedlostí nacházíme ve farním kostele Nejsvětější Trojice v Hodňově, vybudovaného v roce 1788. Na pilastrech pod klenebními pasy je iluzivní mramorování, které se svým geometrickým pojetím úpravě truhlářských prvků nápadně podobá. Ojedinělé doklady mramorovaných částí venkovského interiéru jsou o to vzácnější, že byly učiněny v obcích, postižených po druhé světové válce odsunem německy mluvícího obyvatelstva.